Menu Content/Inhalt
Reclame op de site
vrijdag 01 februari 2008

ImageVrijdag 1 februari 2008

'Huh? Reclame op kees-ineke.nl?'
Ik hoor het u denken...
'Gaan de zaken zo slecht in de bloemen?'
Nee, eigenlijk niet...
'Last van geld- c.q. hebzucht misschien?'
Ehhh...
'Nou, wat is er nu eigenlijk aan de hand!?'
Laat me het uitleggen...

Reclame is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Om je producten aan de man te brengen moet je ervoor zorgen dat mensen er bekend mee raken. En daarom bellen we voor verzekeringen eerst even Apeldoorn, eten we vier boterhammen met pindakaas voordat we de Elfstedentocht gaan rijden en houden bloemen van mensen. Onbekend maakt onbemind en wie wil er nu niet bemind worden? En dus doet jan en alleman zijn uiterste best om zijn naamsbekendheid te vergroten. Met als uiteindelijke doel het verhogen van de omzet en daarmee van de persoonlijke welvaart.

ImageNu kan reclame nuttig en soms zelfs plezant zijn. Gouden Loeki-verkiezingen getuigen daarvan. Dat er jaarlijks ook een Loden Leeuw wordt uitgereikt geeft echter aan dat er ook stomvervelende en irritante uitingen te zien zijn. Want reclame is één, maar haal het niet in je hoofd om je doelgroep te behandelen als een stel kleine kinderen die je ongestraft maar kan aanzetten tot het kopen van een polis bij Vriesia Verziekeringen. En als een voetbalcoach, waar soms toch echt een steekje aan los lijkt, gaat roepen dat hij toch echt niet gek is dan vraag je erom dat mensen Mediamarkt gaan mijden als was het het stadion van AZ in Alkmaar dit seizoen.

ImageOok de ja/neestickers op brievenbussen geven er blijk van dat reclamedrukwerk niet door iedereen wordt gewaardeerd. Waar in het ene huis de folders worden gespeld, daar wil men in een ander niet eens de plaatselijke sport- of toneelvereniging er mee sponsoren. En aangezien dezelfde stickers op internet niet veel soelaas bieden, met een beeldscherm vol plakkers heb je alleen jezelf, installeert menige websurfer een geschikte pop-upkiller waarmee ongewenste recame-uitingen tijdig de nek om worden gedraaid. En dus zoeken bedrijven naar manieren waarop ze tóch hun uitgestalde waren aan de man kunnen brengen.

En zie daar, wie biedt hulp aan alle zoekers van oplossingen? Jawel, Google, het antwoord op alle vragen. De goocheme paginadoorzoeker weet waar de koopjes te vinden zijn, wie de potentiële kopers van uw producten zijn en wil dolgraag fungeren als marktplaats om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. ImageEn dus is er nu Adwords voor een ieder die iets wil verkopen en daar reclame voor wil maken en Adsense voor hen die ruimte aanbieden om als etalage dienst te doen. En het slimme van het systeem is dat de advertenties op de een of andere manier aansluiten op dat wat er op de site te lezen is. Dus als je de blog van Ineke over onze topvoetballer Bart aanklikt dan komen er bij de advertenties verwijzingen naar voetbalgerelateerde producten.

Uiteraard is met dit alles geld gemoeid. Bij Adwords betaal je als adverteerder bijvoorbeeld een bedrag per dag en Google zorgt ervoor dat er reclame wordt gemaakt op sites die meedoen met Adsense. De uitgevers, zo noem je hen die als Adsenser meedoen, krijgen een bedrag voor elke keer dat er een klik op hun site op een bepaalde adverteerder wordt gedaan. De bedragen per klik kunnen varieren van 8 dollarcent (de meeste) tot meer dan een dollar (zelden). En voor alle duidelijkheid: Op je eigen site gaan klikken en zo je eigen omzet genereren is verboden.

Zo, het was een lange aanloop, maar nu ben ik waar ik wezen wilde: Want daarom heb ik dus ook een reclamebalk geïnstalleerd. Omdat ik brandt van nieuwsgierigheid. Levert dit iets op? O, ik ben ervan overtuigd dat sites die duizenden bezoekers per dag krijgen er baat bij hebben. Maar hoe zit dat met al die bloggers en homepagebouwers die ook Ads by Google op hun site hebben staan? Die al blij zijn als er dertig bezoekers op een gemiddelde dag langskomen? Want vergis je niet: Het ritselt van de reclame tegenwoordig. Omdat het zo simpel te integreren is op je site barst het op internet van de 'uitgevers'. Is dat lucratief voor hen of maken de vele varkens de spoeling dun? Wordt misschien alleen Google hier beter van?

En dus staat er voorlopig zo'n advertentieblokje aan de rechterkant. Want als je wilt weten wat de zin is van zo'n initiatief dan kun je het internet afstruinen naar ervaringen van deelnemers maar beter is om het zelf te ondervinden. En om dan te zien dat er in één dag $ 2,38 bij elkaar is geklikt. Mocht een van u daar verantwoordelijk voor zijn: Hartelijk bedankt! Volgens de voorwaarden van Google Adsense mag ik u niet oproepen als een soort van sponsor te werk te gaan, maar ik kan er natuurlijk niks aan doen als u zo heel af en toe..... Ik houd u op de hoogte!

 

Klik hier!

Klik hier
designed by www.madeyourweb.com