Menu Content/Inhalt
Servicedesk
dinsdag 12 februari 2008

Image'Pap, het is echt drama hoor met internet!'
Welkom thuis.
'Ik heb de router al vier keer opnieuw opgestart, maar het helpt allemaal niks, het wordt alleen maar erger.'
Tja, de router resetten heeft zin als er iets met de router is, maar een slechte lijn blijft een slechte lijn...
'Schat, de computer is heel traag vanavond.'
Ze bedoelt zeker de internetverbinding...
Heel gek, maar ik heb momenten dat ik opeens zo onzettend kan terug verlangen naar de tijd dat pc's en adsl-verbindingen nog toekomstmuziek waren.

Ik weet het, ik ben op z'n tijd eigenwijs. De aard van het beestje. Wellicht zit het in de familie, wie zal het zeggen. Maar soms, heel soms, is het ook nog wel eens terecht! Dan ben je overtuigd van je eigen gelijk en dan blijkt het nog te kloppen ook! Neem twee weken geleden. Neef Nico belde met de vraag of ik wist waarom internet zo ontiegelijk langzaam was. (Even tussendoor: Wij zijn er keien in om langzaam en traag vooraf te laten gaan door superlatieven waar zelfs een schildpad nog jaloers op zou kunnen worden.) Tja, vertelde ik hem, daar kunnen natuurlijk meerdere oorzaken voor zijn. Maar ik zou eens even kijken en contact opnemen met provider Solcon.

Zo gezegd zo gedaan. Een eerste diagnose liet zien dat de uploadsnelheid van de verbinding (zeg maar de pakketjes nullen en enen die van jouw pc af het net worden opgestuurd) nog maar een tiende was van de dagen ervoor. Resetten was al gebeurd, dus dat hoefden we niet meer te doen, een nachtje slapen en bellen met Solcon dus. ImageEn dan krijg je het. Een servicedeskmedewerker. Ik probeer direct aan te geven dat het volgens mij in de uploadsnelheid zit. Maar nee, ik moet eerst tal van vragen beantwoorden: Welke router, welke firmware, wat is de afstand van de router tot de telefoonaansluiting enz. Jaja, natuurlijk, het kán in de uploadsnelheid zitten, maar ik moet natuurlijk niet denken dat ik er meer verstand van heb dan hij! En bovendien, de kans dat de storing bij mij als klant zit is vele malen groter dan dat er met de verbinding iets fout is. GRRRR!!!!! Vijf dagen later blijken de problemen voorbij en inderdaad, de uploadsnelheid is weer op het ouderwetse niveau. Waarschijnlijk is de kink uit het kabeltje gehaald.

Gisteravond hetzelfde verhaal. Het citaat aan het begin van deze blog opende het bal. Omdat het al laat was bekeek ik pas vanmorgen wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn. Met mijn boeren- en tuindersverstand kwam ik tot de slotsom dat er iets veranderd was aan de uploadsnelheid. Die stond altijd zo rond de 190000 bytes en nu opeens op 256000. Een stuk hoger dus. Dat is natuurlijk prima, als het goed werkt. En dat laatste was nu juist niet het geval. Dat had, bedacht ik me, een heel simpele oorzaak. Omdat wij hier in Bleiswijk op meer dan vijf kilometer van de telefooncentrale verwijderd zitten kunnen wij niet de adsl-snelheden halen die dichterbij wonenden wél hebben. Staat die snelheid in de centrale dan te hoog ingesteld, dan kan je lijn gaan 'klapperen'. Vier minuten verbinding en dan valt-ie weer weg. Dat verhaal is ons al een aantal jaren bekend. Onze leermeester heet namelijk ondervinding.

Dus toen ik vanmorgen Solcon belde deed ik daar opgewekt kond van. Maar nee, ook nu moest eerst heel de riedel worden afgespeeld. Ik moest zelfs naar de slaapkamers boven om te kijken hoe het met die pc's was gesteld! Met als gevolg dat de telefoonverbinding (ik had die van de tuin bij me) wegviel omdat ik buiten het bereik van het basisstation kwam. Woest was ik! Kon ik weer drie kwartier in de wacht om een medewerker aan de lijn te krijgen! Ik geloof dat ik toen niet veel goeds uitstraalde...

Maar goed, alles werkt weer. De uploadsnelheid is weer aangepast. Naar beneden bijgesteld zeg maar Cool. Of ik nog even een systeemlog van de router naar de servicedesk wilde mailen. Dan konden zij er in alle rust nog even naar gaan kijken wat er nu precies aan de hand is geweest. De grapjassen. Ik laat ze voorlopig even in de wacht staan.

 

Klik hier!

Klik hier
designed by www.madeyourweb.com