Servicedesk |
dinsdag 12 februari 2008 | |
Ik weet het, ik ben op z'n tijd eigenwijs. De aard van het beestje. Wellicht zit het in de familie, wie zal het zeggen. Maar soms, heel soms, is het ook nog wel eens terecht! Dan ben je overtuigd van je eigen gelijk en dan blijkt het nog te kloppen ook! Neem twee weken geleden. Neef Nico belde met de vraag of ik wist waarom internet zo ontiegelijk langzaam was. (Even tussendoor: Wij zijn er keien in om langzaam en traag vooraf te laten gaan door superlatieven waar zelfs een schildpad nog jaloers op zou kunnen worden.) Tja, vertelde ik hem, daar kunnen natuurlijk meerdere oorzaken voor zijn. Maar ik zou eens even kijken en contact opnemen met provider Solcon. Zo gezegd zo gedaan. Een eerste diagnose liet zien dat de uploadsnelheid van de verbinding (zeg maar de pakketjes nullen en enen die van jouw pc af het net worden opgestuurd) nog maar een tiende was van de dagen ervoor. Resetten was al gebeurd, dus dat hoefden we niet meer te doen, een nachtje slapen en bellen met Solcon dus. Gisteravond hetzelfde verhaal. Het citaat aan het begin van deze blog opende het bal. Omdat het al laat was bekeek ik pas vanmorgen wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn. Met mijn boeren- en tuindersverstand kwam ik tot de slotsom dat er iets veranderd was aan de uploadsnelheid. Die stond altijd zo rond de 190000 bytes en nu opeens op 256000. Een stuk hoger dus. Dat is natuurlijk prima, als het goed werkt. En dat laatste was nu juist niet het geval. Dat had, bedacht ik me, een heel simpele oorzaak. Omdat wij hier in Bleiswijk op meer dan vijf kilometer van de telefooncentrale verwijderd zitten kunnen wij niet de adsl-snelheden halen die dichterbij wonenden wél hebben. Staat die snelheid in de centrale dan te hoog ingesteld, dan kan je lijn gaan 'klapperen'. Vier minuten verbinding en dan valt-ie weer weg. Dat verhaal is ons al een aantal jaren bekend. Onze leermeester heet namelijk ondervinding. Dus toen ik vanmorgen Solcon belde deed ik daar opgewekt kond van. Maar nee, ook nu moest eerst heel de riedel worden afgespeeld. Ik moest zelfs naar de slaapkamers boven om te kijken hoe het met die pc's was gesteld! Met als gevolg dat de telefoonverbinding (ik had die van de tuin bij me) wegviel omdat ik buiten het bereik van het basisstation kwam. Woest was ik! Kon ik weer drie kwartier in de wacht om een medewerker aan de lijn te krijgen! Ik geloof dat ik toen niet veel goeds uitstraalde... Maar goed, alles werkt weer. De uploadsnelheid is weer aangepast. Naar beneden bijgesteld zeg maar |