Fietslampen |
donderdag 11 december 2008 | |
Donderdag 11 december 2008 Om tien over acht kom ik op de fiets (!) bij de kerk aan. Het gebouw doet z'n naam eer aan. Het licht schijnt uit alle ramen naar buiten. Het Baken. Ik zet m'n roestige tweewieler tussen de moderne bikes van de jongelui die op dat moment catechisatie krijgen. Ik ontwaar nog meer (rode) bakens. Met een klik schakel ik een achterlicht uit. En verderop brandt er nog een. Met m'n vingers betast ik het rode licht. Hmm? Nergens een knopje? Gaat zeker vanzelf uit als de batteij op is... Als je zoals ik bent opgegroeid tussen een voor- en achterlicht aangedreven door een dynamo, dan vind je de huidige generatie fietslampen zinloze energieverspilling. Kan niet anders. Wat was er nu gemakkelijker dan je dynamo aanzetten, even controleren of voor- en achterlicht het deden en rijden maar... Oké, als het regende dan kon hij wat doorslippen, maar ook daar was een oplossing voor: een rubberen dop over de kop en hij deed het weer. Ja, hoor ik u zeggen, maar als je stil staat voor een verkeerslicht dan? Stil staan voor een verkeerslicht? Dat deden wij nooit. Nee, grapje... Natuurlijk, als je stil staat dan doet je lamp het niet. En met een batterij erin wel ja. Maar vertel eens, zijn er dan zoveel ongelukken gebeurd met fietsers die stonden te wachten en vervolgens van achteren werden aangereden? Lijkt me niet echt een steekhoudend argument. Wat zeg je? Zwaar trappen zo'n dynamo? Kom nou toch... Ben jij nou een jongen van stavast? Ik wed dat zo'n hippe mountainbike met putdiep profiel op de banden veel zwaarder trapt dan een gemiddelde fiets met dynamo. En dan, een beetje karaktervormend mag een stukje fietsen best zijn hoor. Wat zou nu eigenlijk de reden zijn geweest om dit soort achterlichten te ontwikkelen? Gemak? Helderheid van het licht? Toch de veiligheid? |