Menu Content/Inhalt
Maakbaarheid
dinsdag 08 juli 2014

Image‘En pap, wat gaat het worden?’ Sam kijkt me verwachtingsvol aan. Het is de dag van Spanje-Nederland. Het WK is net begonnen. En ik vrees met grote vreze. Wie niet? Maar dat laat ik niet merken. Nee, stel je voor dat je pa de moed al opgeeft. Wat moet jij dan?

Ik vertel hem maar eerlijk dat ik het echt niet weet. ‘Het kan alle kanten op Sam. Spanje is natuurlijk sterker dan Oranje, maar als het eenmaal gaat lopen…’ Ja, de wens is de vader van de gedachte. Maar het is ook gewoon zo. Vertel mij wat. Ik loop al wat langer mee.

Het zit ook in ons als tuinders denk ik. Altijd weer de moed hebben om aan een nieuwe teelt te beginnen. Om opnieuw weer bollen te poten, stek uit te planten, zaad te zaaien. Wat het gaat worden? Je hebt je verwachtingen, maar de ervaring leert dat die tien keer bijgesteld kunnen worden. Er hoeven maar net wat meer bloemen op de veiling te komen en de prijzen zakken weg. Of wat dacht je van het weer?

Er is maar weinig maakbaar in het leven. We grappen weleens dat er bij voetbal 22 mannen 90 minuten achter een bal aanlopen en dat op het einde de Duitsers winnen, maar zelfs dat klopt vaak niet. Dingen lopen anders dan gedacht. En de ene keer maakt de teen van een keeper het verschil, de andere keer een fluwelen kopbal over diezelfde goalie heen. That’s life. In Spanje weten ze er inmiddels alles van.

Maakbaarheid. In de tuinbouw kunnen we er ook wat van. Zeker in tijden dat het allemaal niet zo eenvoudig gaat met de handel. Dan bedenken we nieuwe plannen. Nieuwe strategieën. ‘Er moet meer ingezet worden op marketing!’ roept de kersverse FloraHollanddirecteur Lucas Vos. En enthousiast wordt er geknikt, zeker door hen die met marketing hun boterham plachten te verdienen. Eindelijk iemand die het snapt!

Begrijp me goed, ik ga hier niet de Johan Derksen uithangen die op alles wat Louis van Gaal bedenkt negatief commentaar levert. Dat besnorde schip op het strand is na dit wereldkampioenschap voor altijd een baken in zee. Maar laten we nu niet denken dat meer marketing alleen de boel weer vlot zal trekken in tuinbouwend Nederland.
 
Kijk naar Oranje. Uiteindelijk bracht een kopbal met gevoel over een keeper die iets te ver voor zijn doel stond de ommekeer. Daardoor kantelde de wedstrijd. Misschien wel het hele toernooi. Natuurlijk heeft een coach een tactiek en zorgt hij voor topfitte spelers. Maar of het gaat lopen hangt ergens anders vanaf. Van (keepers)wissels die goed uitpakken. Van spelers die onder druk tegen de verwachting in tóch goed presteren. Van een voet van Cillesen die in de 117de minuut precies op de goede plek staat.

Bij voetbal noem je zoiets geluk. Dan heeft de bondscoach een gouden pikkie. In mijn dagelijks werk heb ik het ook weleens over zegen.

 

Klik hier!

Klik hier
designed by www.madeyourweb.com