Radioreclame |
maandag 29 december 2014 | |
Het was in de tijd dat Word Perfect 5.1 nog de dienst uitmaakte in tekstverwerkersland. Internet kwam net op en browsen deed je met Netscape. Bij computerbladen zat standaard een cd-rom van Compuserve. Daar kon je twee weken gratis mee surfen op het worldwide web. Het is nog geen twintig jaar geleden. De Top 2000 moest nog geboren worden. Ik moet er vandaag aan denken. Het is maandag 29 december. Nee, ik heb geen melancholische bui, wees niet bang. Dit keer niet. Dat uren, dagen, maanden en jaren voorbij vlieden is natuurlijk wel zo, maar daar gaat het nu even niet om. Nee, het schiet me opeens te binnen tijdens het werken. En om nog wat preciezer te zijn, tijdens de reclame op de radio. Want mensen nog aan toe, wat duurt die reclame lang deze laatste dagen van het jaar! Is het al opgevallen? Zo niet, dan heb je vast Radio 2 niet aan staan. Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik maak me sterk dat er op Skyradio, 538 en Q totaal geen reclame wordt uitgezonden. Je zou ook wel gek zijn. Daar luistert nu geen hond naar! Iedereen die de radio aan heeft zet hem op de Top 2000. Een enkele verdwaalde klassieke fan daar gelaten, eerlijk is eerlijk. Het gebeurt regelmatig dat de muziek op Radio 2 al om zes minuten voor het hele uur stopt. Dan volgen in een razend tempo zo'n 14 reclameboodschappen, dan een minuutje nieuws en daarna nog eens een boodschappentas vol met reclamespots. Waar moet dat naar toe? Het lijkt wel of het de laatste jaren steeds erger is geworden! Nog een paar jaar en er is tussen de hele uren niet eens meer tijd om de lijst af te werken! Moeten ze direct na Sinterklaas al beginnen met aftellen. De Top 2000 dreigt ten onder te gaan aan zijn succes! En daarom moet ik denken aan zo'n 18 jaar geleden. Werd er in zo'n computerblad een oproep gedaan hoe men dacht dat de toekomst eruit zou gaan zien in de pc-wereld. Word had net de aanval ingezet op WP 5.1 met icoontjes bovenin het scherm waarmee tekst was te verfraaien of allerlei menu's konden worden opgeroepen. En een van de prijswinnaars had een ontwerp gemaakt voor een toekomstige Word-update. Een overvloed aan iconen, overal gepositioneerd. De keuze was reuze. Er bleef voor het eigenlijke tekstverwerken zegge en schrijve nog één vierkante centimeter leeg. Humor. Radio 2 is gewaarschuwd. Alhoewel, die prijsvraagwinnaar heeft uiteindelijk ook geen gelijk gekregen. |