Boodschap |
donderdag 12 februari 2015 | |
‘Wat stort je erin?’ Het was in 2012 tijdens het Glazen Huis van 3FM. Een jongen met een beperking (en ach, hebben we die niet allemaal?) kwam een tekening en geld doneren en werd daarbij geïnterviewd. ‘Hé Giel! Hou ist mogelijk gek! Hé, kerel, man!’ Het filmpje werd een hit op Youtube en ook bij ons thuis is hij niet meer weg te denken. Haal het niet in je hoofd om te zeggen dat je nog een boodschap moet doen want van alle kanten klinkt het dan ‘BOODSCHAP!’ Het is het ultieme voorbeeld van een zender en ontvanger die niet op elkaar zijn afgestemd. De een bedoelt met boodschap iets anders dan de ander. Het leidt soms tot hilarische situaties. Iemand als Herman Finkers is er zelfs zijn brood mee gaan verdienen. Maar het kan ook ongewenste gevolgen hebben. Daarom wordt er op cursussen over leiderschap veel aandacht aan besteed. Wees je als zender ervan bewust dat de ontvanger weleens iets heel anders kan opvangen dan jij bedoelt. ‘Maak maar even groepjes van vijf. Een gaat een liedje klappen en de anderen moeten raden welke het is. Succes!’ Dat blijkt nog niet mee te vallen. Luisteraars hebben er vaak geen klap van begrepen. Als je over zulke dingen nadenkt, en soms doe ik dat weleens, dan komen vanzelf de vragen. Hoe zit dat met de boodschap die wij als sierteeltsector willen overbrengen? We hebben de consument jarenlang voorgehouden dat bloemen van mensen houden, maar levert dat dan ook iets op qua kennis? Weten ze na al die jaren de ene bloem van de ander te onderscheiden? De Slimste Mens, ergens in augustus vorig jaar. Cabaratier Jan-Jaap van der Wal krijgt acht foto’s van bloemen voorgeschoteld. Hij herkent rozen, narcissen en lelies. De vrouw na hem komt niet verder. Art Rooijackers, de latere winnaar, weet ook nog dahlia’s en chrysanten op te noemen. Anjers, irissen en gerbera’s worden niet herkend. Laat staan als er lisianthus, trachelium, hortensia of alstroemeria tussen hadden gezeten. Ik zit in shock voor de tv. Het overbrengen van onze boodschap. Er is werk aan de winkel. |