Grip |
maandag 14 december 2015 | |
Het maakte in tuinbouwland de tongen flink los. Er werden planten verkocht bij de Media Markt. Je verwacht het niet. Natuurlijk had je al de Praxis, Ikea en diverse andere bouw- en supermarkten die perkgoed verkochten in het voorjaar, maar een elektronicagigant die stunt met phalaenopsis? Het moet niet gekker worden. Of…? Kenmerkend is het verschil in reactie op het gebeuren. De ene kweker vindt het te zot voor woorden, een ander reageert met ’dit moet je niet willen’, maar een derde steekt zijn duim op: ’Wéér een verkoopkanaal erbij! Prima!’ En hoe de kweker van de planten er zelf tegenaan kijkt laat zich raden. Ze zullen hem niet het mes op de keel hebben gezet. Vrije keus. We doen het! Er zijn tijden geweest dat het leven stukken simpeler was. Brood kocht je bij de bakker, vlees bij de slager, groente bij de groenteboer en bloemen teelde je zelf in je tuintje of je kocht een boeket bij een stalletje in het dorp of op de markt. Of bij een tuinder. Hoe overzichtelijk. Vooral voor de betreffende ondernemers zelf. Een slager die brood ging verkopen? Een groenteboer met slavinken? No way. Zelfs de schoenmaker hield zich bij zijn eigen leest. Ieder had grip op zijn klanten en alleen kerkelijke verschillen maakten soms dat er een winkel voorbij werd gelopen. Want een gereformeerd gezin dat rooms brood at, dat kon niet. Zal de klad erin gekomen zijn met de voorloper van de supermarkt, de kruidenier? ’t Zou zo maar kunnen. Winkels waar je van alles tegelijk kon halen. En de grootgrutter bouwde het concept uit. Eén grote winkelkar volladen en klaar. Ideaal! Er kwamen er steeds meer, er werd gestunt met prijzen, enfin, het verhaal is bekend. Regelmatig een prijzenoorlog met de consument als winnaar en de producent die het nakijken heeft. Welkom in de vrije markteconomie. We leven nu in de maand december. Niet alleen de Sint en zijn Amerikaanse neef rennen zich rot. Nog nooit was het zó druk met het bezorgen van pakketjes. PostNL, TNT, DHL en al die andere koeriers werken zich een slag in de rondte. Want ook de grote winkelketens hebben niet de grip kunnen behouden. Zijn op hun beurt ingehaald door de tijd. Internet krijgt iedereen klein. En je moet mee, of je wilt of niet. Geen planten bij de Mediamarkt? Moet je niet willen? Ach joh, het gebeurt tóch. We hebben er geen grip meer op. En zeg eens eerlijk, hoe vaak komt de pakketjesbezorger bij u langs? |