Website |
donderdag 15 november 2018 | |
'Dat USP, betekent dat Unique Selling Point?’ Ik zie haar knikken. ‘Dus dat zijn de punten waarmee je jezelf onderscheidt van je collega’s?’ Opnieuw instemmend geknik. ‘Inderdaad ja, daarmee geef je aan waarom klanten bij jou moeten zijn en niet bij een ander.' Het uitzicht is adembenemend op de 19e etage. Vanuit het noordwesten zien we donkere buienluchten komen aandrijven. In het zuidwesten stroomt de Maas Rotterdam binnen. De Kuip wordt aan het oog onttrokken door een ander flatgebouw. We proberen in het noorden het kassengebied rond Bleiswijk te lokaliseren, maar de regen gooit roet in het eten. We moeten het doen met de skyline van Rotterdam. Dat is geen straf. Op de tafel voor ons, een hoge met hoge stoelen er omheen, want dat is hip, verschijnt het geraamte van een website. ‘Kijk, hier moet dan het logo komen en eronder heb je de header. Daar kun je een foto plaatsen of dronebeelden, wat je wilt. En daaronder komt dan weer jullie assortiment te staan en een stukje over het bedrijf. Eventueel kun je ook een sectie met nieuwtjes opnemen.’ Ik proef de aarzeling bij die laatste zin en vraag of daar veel mee gedaan wordt. ‘Eigenlijk niet nee.’ Ik lach. Dat dacht ik al. Want ik moet terugdenken aan een jaar of zes geleden toen ik op deze plaats mijn scepsis uitsprak over het hebben van een eigen website als sierteeltbedrijf. Alsof kopers daar regelmatig een kijkje op zouden nemen. Ze hebben wel iets beters te doen. Bovendien zien ze je handel elke dag op de veiling. In het echt. Nee, schreef ik, als je het doet moet je het doen omdat je er zelf lol in hebt. Vandaar het tot nu toe alleen nog maar dit is. En nu gaan we toch die stap nemen. Want ja, jong bloed in het bedrijf hè. Die willen wat. Vindbaar zijn. Gezien worden. Kunnen verwijzen naar. Dus denken we na over onze USP’s. Over hoe we de tijdlijn van 35 jaar vorm gaan geven. Welke foto’s of dronebeelden we willen plaatsen om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gaan we er geld mee verdienen? Ik denk het niet. Als dat ons doel was waren we wel naar Amazon gegaan. |