Kwartje |
woensdag 11 maart 2020 | |
‘Doe jij al wat met Floriday?’ vraag ik via Twitter aan een koper. ‘Nee, nog niet. We kijken eerst de kat uit de boom. En die boom is flink hoog.’ Een ander deelt me telefonisch mee dat hij zelfs Floramondo niet gebruikt. ‘Ik doe alles via klok en telefoon.’ Oké. Bij mij is het kwartje gevallen. Wekenlang zat ik dagelijks te stoeien met Floriday. Dingetjes proberen. Catalogus invullen. Partijen aanmaken en dan net niet erop zetten. En de klokvoorverkoop natuurlijk, maar dat doen we al een paar jaar. Prachtige uitvinding! Wou je een mooiere webshop hebben? Toch bleef het een beetje zoeken voor me. Want wij hoeven niet zo nodig dagelijks direct aan te bieden, klok-minded als we zijn. We maken veel liever volle karren en hangen daar een klokvoorverkoopprijs aan. Niks halve karretjes naar de veiling of zelf met een paar emmers gaan rijden. Als ze onze bloemen direct willen hebben moeten ze óf een volle kar bestellen, óf ze kopen ze in de klokvoorverkoop. En kunnen ze daar niet op wachten, dan even een ritje naar Bleiswijk. Maar er zijn ook kopers die ver vooruit denken. ‘Witte knopies voor de Engelse moederdag?’ En dat al in oktober dan hè? Of een paar karren kamille voor week 19. Is dat al mogelijk in Floriday? En daar kwam dus dat kwartje om de hoek. Want ik hoorde pas een verhaal over vliegtickets. Die worden maanden van tevoren al aangeboden voor een lage prijs. Wie slim is bestelt op tijd. Komt het vertrektijdstip dichterbij dan stijgt ook de prijs. Een lastminute kan dan opeens duurkoop blijken te zijn. En waarom? Omdat zakelijke reizigers het minder uitmaakt hoeveel ze moeten betalen. Denk nu in plaats van aan vliegtickets eens aan bloemen. Je biedt een deel van je productie aan op Floriday voor de prijs die jij wilt hebben. Per week tot een halfjaar of een jaar vooruit. Kopers kunnen dat aanbod vastleggen. Je merkt gaandeweg hoe graag de handel is en je gaat met je prijs omhoog of naar beneden. Valt het kwartje? Nu nog bij de kopers. En bij Floriday. Nog 10 maanden. |