Voorspellen |
dinsdag 03 november 2020 | |
‘Doet u mee pap?’ Het is zo’n standaardzinnetje aan het begin van elk EK of WK. Overal schieten de voetbalpooltjes als paddenstoelen uit de grond. Raden naar uitslagen. Een soort van minitoto. Met de euforie aan het begin als je een resultaat goed hebt voorspeld. Maar lopende het toernooi merk je hoe lastig het is om Nigeria-Bulgarije goed in te schatten. Gokwerk, dat is het vooral. ‘Wat vullen we voor morgen in bij de klokvoorverkoop?’ Ook zo’n vraag. Elke dag komt-ie terug. Wat gaat de prijs doen? Voor de lezer die niet weet waar dit over gaat: Als bloementeler kun je je bloemen tot een uur voordat de veiling begint verkopen voor een door jou genoemde prijs. Je probeert daarmee kopers alvast uit hun tent te lokken. Hij of zij moet het idee hebben dat het verstandiger is om niet af te wachten tot het veilen begint. Maar ja, wat is een gunstige prijs? Ik kan je zeggen, voorspellen wat we morgenavond eten is gemakkelijker. Daar zit tenminste nog enige lijn in. In de bloemenprijzen niet. Als je denkt dat je het weet, kom je zomaar weer bedrogen uit. Het is natuurlijk ook lastig. Want je weet wat je zelf aanvoert en wat je kwaliteit is, maar daar houdt het ongeveer mee op. Welke aantallen veilen je collega’s? Hoeveel vraag is er? Waar sta je in de veilvolgorde? Hoe is jouw kwaliteit ten opzichte van de rest? Allemaal factoren die invloed hebben op de prijs. En als ze duur waren op maandag, is dat geen garantie voor een goed resultaat op dinsdag. Gelukkig helpt Floriday ons een handje. Daar kun je tegenwoordig kiezen uit vijf verschillende prijsstrategieën. Van een gemiddelde veilingprijs tot aan een ‘bovenkant markt eigen of totale aanvoer’. Een dappere poging van FloraHolland om bloementelers een beetje vaste grond onder de voeten te geven. Ik ken nog niet alle ins en outs van deze prijssuggesties, maar volgens mij wordt er vooral gekeken naar de laatste veildag. Of er ook rekening wordt gehouden met dat de ene weekdag duurder is dan de ander betwijfel ik. Laat staan met aantallen die worden aangevoerd. En daarom hebben we zelf een programma laten ontwikkelen door Quomare. Tien jaar data moet inzicht geven in het toekomstige prijsverloop van onze bloemen. Voorzichtig zijn we ermee aan het experimenteren. Het is nog een beetje varen in de mist. Soms lijkt het wel op zo’n voetbalpooltje. Of het wat wordt? Ik durf het niet te voorspellen. |